Jak se vyznat v názvosloví přírodní kosmetiky

Přírodní kosmetika má mnoho tváří a občas může být složité se v nich vyznat. Připravili jsme pro vás malý seriál, ve kterém vám to nejdůležitější přiblížíme. V tomto díle se podíváme na to, jak se v názvosloví přírodní kosmetiky vůbec vyznat.

Přírodní kosmetika je každým rokem oblíbenější, s čímž jdou ruku v ruce stále nové a nové produkty slibující nezávadný obsah bez zbytečné průmyslové chemie. Protože se však kosmetické značky ve snaze zaujmout co nejvíce zákazníků marketingově přizpůsobují tomuto „zelenému“ trendu, můžeme narazit hned na několik označení, které v nás mají vzbudit dojem přírodního složení. Bohužel ne vždy však výrobky splní naše očekávání. Jak se v názvosloví přírodní kosmetiky vyznat a jak se nenechat zmást nekalými praktikami obchodníků? Přinášíme vám stručný přehled, díky němuž se takzvanému greenwashingu bezpečně vyhnete.

Přírodní kosmetika

Jak už napovídá samotný název, přírodní kosmetika by měla obsahovat jen složky přírodního původu. Dává to smysl, kde je ale realita? Kosmetické značky bohužel často hřeší na to, že v rámci Evropské unie neexistuje zákon, jenž by určoval přesná kritéria pro složení tohoto druhu kosmetiky. Může se tak stát, že v zakoupeném pleťovém krému nebo sprchovém gelu kromě mizivého množství přírodního éterického oleje objevíte také celou řadu syntetických složek, kterým se zuby nehty snažíte vyhnout. I produkty s nízkým procentem přírodních surovin lze totiž stále označovat jako přírodní, což dává výrobcům značnou výhodu nad spotřebiteli. Z tohoto pohledu tak vítězí ten, kdo čte štítky se složením. Velmi přínosné pro vás mohou být i certifikáty, jež vám pomohou skutečně přírodní kosmetiku spolehlivě odlišit.

Jistotu slibují i výrobci, kteří spolupracují s místními farmami a lokálními pěstiteli. Nejde jen o dodržování nejvyšší kvality zdrojů, ale i podporu etického obchodu a ochranu životního prostředí. Weleda využívá suroviny různého původu: některé pochází z velkých či malých farem po celém světě, další část pak z vlastních léčivých bylinných zahrad. Tyto rostlinné složky vždy odpovídají podmínkám ekologického a biodynamického zemědělství a certifikovaného sběru ve volné přírodě - můžete tak mít absolutní jistotu, že vašemu zdraví nijak neuškodí.    

Zelená kosmetika

Termín „zelená kosmetika“ je spíš marketingovým tahem, který nás má nalákat k nákupu. Cílem výrobců je přimět spotřebitele představit si čistě přírodní, šetrnou kosmetiku bez obsahu škodlivých ingrediencí, složenou primárně z rostlinných surovin. Bohužel za tímto označením nestojí žádné regulace, ba ani certifikáty, jež můžeme zaznamenat u „přírodní kosmetiky“. Pomoci může čtení štítku se složením, ani to nám však na 100 % nezaručí, že obsažené rostlinné složky nejsou znečištěny chemickými hnojivy či pesticidy.

 

Eco-friendly kosmetika

Označení kosmetiky, která bojuje za ochranu životního prostředí, může být podobným oříškem. Produkt slibuje v první řadě udržitelnost – od jednotlivých složek, přes výrobní proces, až po obal. Častým problémem je však to, že se tyto benefity nemusí vztahovat na všechny obsažené ingredience. Jelikož termín eco-friendly není regulovaný zákonem ani žádným certifikátem, nemůžeme si být jistí, že obsahuje jen čisté složky, které jsou v přírodě zcela biologicky odbouratelné.

Organická kosmetika

Světlem na konci tunelu může být organická neboli bio kosmetika. Termín „organická“ je přísně regulovaný Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv a pokud nečtete složení produktů, můžete se na toto označení spolehnout. Složky pro výrobu organické kosmetiky jsou pěstovány jedině ekologickým způsobem, tudíž zaručeně bez chemických pesticidů a ropných hnojiv. Velkou výhodou je i nepřítomnost geneticky modifikovaných surovin, které mohou z dlouhodobého hlediska našemu tělu škodit. Bohužel, i v případě organické kosmetiky můžete v jistém směru narazit. Zatímco produkty s označením „vyrobeno z organických surovin“ sestávají z nejméně 70 % organických složek, úplnou jistotu ohledně složení budete mít jen u výrobků označených jednoduše jako „organické“, jež musí obsahovat 95 % organických složek.

 

Cruelty free a veganská kosmetika

Pokud vaším jediným zájmem není jen kvalita a původ surovin, ale i naši zvířecí přátelé, budete na produktech hledat právě tohle označení. Cruelty free (volně přeloženo jako „bez krutosti“) je jen taková kosmetika, která není testována na zvířatech. Certifikát je udělován společností PETA a je založen na písemném prohlášení výrobce, musíte se tedy spolehnout na jeho dobré slovo. Jistotou jsou produkty opatřené certifikátem HCS (Leaping Bunny), jenž jako jediný oficiálně zaručuje netestování na zvířatech. Alternativou pro vás může být i veganská kosmetika, která navíc přináší složení bez obsahu živočišných složek. Britská nezisková organizace Vegan Society, jež certifikaci k těmto výrobkům uděluje, však již nepomýšlí na obsah chemických ingrediencí. Je proto dobré zabývat se složením nebo dalšími certifikáty určujícími původ surovin.